1. מהו המוצר או השירות? מה אתם הולכים למכור?
• מה יש לכם להציע? איזה מוצר או שירות אתם יודעים לספק?
• מה הופך אתכם למומחים בתחום שלכם? או מהו היתרון היחסי שלכם?
• האם יש לכם את הידע והיכולות להתחרות בהצלחה בשוק שלכם?
• האם למוצר או לשרות שלכם יש "צורך" ברור?
• האם המוצר או השירות שלכם מתאימים לאקלים הכלכלי השורר בשוק?
• האם יהיו לכם את הכוחות והאנרגיה לניהול העסק? האם תחום העיסוק אהוב עליכם במיוחד?
"עשה מה שאתה אוהב, אהוב מה שאתה עושה" הינה אמרה נדושה אבל אני מציע לכם לחשוב עליה מעט, במקרה זה היא חשובה מאוד. אם אתם אוהבים את מה שאתם עושים הלקוחות שלכם ירגישו זאת ויעריכו זאת, בקיצור יהי לכם יותר קל לסחוף את לקוחותיכם לעתיד.
2. הכירו את השוק והתחרות של העסק שלכם:
• מי הולך לקנות את המוצר או השירות? מיהו קהל היעד שלכם?
• האם לקוחותיכם הם אנשים פרטיים או עסקים ומוסדות? או שניהם?
• מהם המאפיינים של הלקוחות הפוטנציאלים שלכם? מה הם מחפשים? מה הם רוצים? היכן הם מסתובבים (באיזו מדיה)? מהם היכולות שלהם (כמה הם יוכלו לשלם על המוצר או השירות שלכם)?
• האם הצורך למוצר שלכם קיים או שמא אתם צריכים לעורר את הצורך אצל הלקוח?
• ושוב, מהו היתרון היחסי שלכם על פני המתחרים שלכם? מה יגרום לכך שתגברו על המתחרים שלכם?
• כיצד אתם מבדלים את עצמיכם?
• מהו הערך המוסף שלכם על פני המתחרים שלכם?
3. ניהול עסק קטן- מלאכה אינה פשוטה, ודאו שאתם יכולים לבצע את המטלות ולמלא את הצרכים של העסק הקטן שלכם.
• דעו שיהיו לכם הרבה מאוד משימות ליום אחד, בנושאים שונים, האם אתם הולכים לבצע את כולן? אם לא, מי יעשה זאת? הדבר נוגע במיוחד לאלו שמתכוונים לנהל את העסק מהבית.
ענו בכנות מרבית, האם אתם הולכים לבצע מדי יום את המשימות הבאות:
• קביעת פגישות.
• הזמנת סחורה.
• מתן שירות הולם ללקוחות.
• מענה לטלפונים ולמייל.
• הנהלת חשבונות.
• שיווק, שיווק, שיווק.
השיווק בעסק קטן דומה אך שונה משיווק בעסק גדול, המטרה הינה אותה מטרה: להצלחת העסק, צריך להרוויח ובכדי להרוויח צריך מכירות. לצורך הגברת המכירות צריך לקוחות וכדי להביא לקוחות צריך לשווק בצורה יעילה.
אך בניגוד לעסק גדול, תקציב השיווק בד"כ הוא הרבה יותר מצומצם.
4. הוצאות הקמה.
• הכינו רשימה של הוצאות הקמה.
• מה אתם צריכים לקנות כדי שהעסק יתחיל לתפקד ולתת מענה ללקוחות?
• האם אתם זקוקים לשפץ?
• אילו רהיטים וציוד עליכם לקנות?
• מהו תקציב השיווק הראשוני שלכם?
התכוננו לכך מבחינה פיננסית, אם אתם זקוקים להלוואה, קחו הלוואה, אל תעמיסו את עלויות הקמת העסק על מסגרת האשראי הפרטית שלכם- זו תחילתה של בדיקת הכדאיות הכלכלית לעסק שלכם.
5. הכירו את החוקים וההגבלות בתחום שלכם.
• לאילו רישיונות אתם זקוקים?
• אתם מותר לכם להפעיל את העסק מהבית או מהמקום אותו אתם מתכננים? בררו מול הרשות המקומית.. לא בכל בית ניתן לקבל לקוחות.
• לא בכל בית ניתן להציב ציוד כבד או מכונות או חומרים מסויימים.
• גם לבשל מהבית אסור ע"פ חוקי משרד הבריאות.
• קחו בחשבון שיש לכם שכנים טובי לב שישמחו לעדכן את הרשויות.....לעיתים העסק אכן יכול להפריע למנוחתם.
• האם הרעיון שלכם הינו מיוחד וניתן להגן עליו בפטנט? רישום סימן מסחרי? זכויות יוצרים?
6. ביטוח והגנה משפטית.
• כבעלי עסק קטן, אתם חשופים לתביעות מצד לקוחות / ספקים / שכנים / מתחרים וכו', וודאו שאתם מוגנים בפני תביעות אלו.
• ביטוח אחריות מקצועית וכו'.
• בהיותכם שכירים, המעביד שלכם דואג לכם לתנאים סוציאלים כגון, ביטוחי חיים, ביטוח אובדן כושר עבודה, פנסיה, קרנות השתלמות וכו'. כעת, אתם צריכים לשמור על עצמיכם ולבצע ביטוחים אלו בעצמיכם. בעלי עסקים קטנים רבים נוטים שלא לשים לב לנושא זה למרות חשיבותו הרבה! אל תהיו כאלו- גם אם זה נראה רחוק ו"לכם זה לא יקרה" – אל תקחו סיכונים מיותרים.
7. כיצד אתם מתכוונים להתאגד?
כיצד אתם הולכים להיות רשומים בפני הרשויות?
• עוסק פטור?
• עוסק מורשה?
• חברה בע"מ?
• שותפות רשומה?
לפני שאתם מחליטים אני מציע לכם להתייעץ עם רואה חשבון ועורך דין, שימו לב שישנם הבטים חשבונאיים ושיקולי הגנה משפטית לכל סוג של ישות עסקית. אתם בהחלט יכולים לבצע שיחה שאינה מחייבת עם רואה חשבון, יועץ מס או מנהל חשבונות. זכרו שעוסק פטור או עוסק מורשה אינם חייבים בייצוג ע"י רואה חשבון! וניהול החשבונות יכול להעשות על ידכם באמצעות תוכנות אינטרנטיות.
8. עלויות שוטפות
כבר ביקשתי מכם לחשב מהי עלות ההקמה, כעת חשבו עלויות נוספות:
• עלויות קבועות לניהול העסק: שכר דירה, חשמל, תקשורת, ארנונה, ביטוחים, נסיעות וכ'.
• הוצאות שכר שונות ובכלל זה גם שכר בעלים – מהו השכר אותו אתם מתכוונים למשוך מהעסק או מה השכר לו אתם זקוקים למחייה?
• עלויות משתנות לקיום העסק, עלות המוצרים או השירות אותו אתם מספקים.
• כיצד אתם מתכוונים לחיות ולממן את העסק בחודשים הראשונים בהם יהיו בעיקר הוצאות ופחות הכנסות?
9. נקודת איזון.
בהתחשב בנתונים שאספתם על העלויות הקבועות של העסק, ובהתחשב ברווחיות של העסק שלכם, נסו לענות על השאלה הבאה: כמה מוצרים אתם צריכים למכור כל חודש / כל יום כדי שהעסק לא יפסיד? כדי שהעסק ירוויח את הסכום אותו אתם רוצים? האם לקחתם החשבון את כל ההוצאות? האם לקחתם בחשבון ביטוחים פנסיונים? האם לקחתם בחשבון החזר השקעה? נסו לבדוק מה יקרה לנקודת האיזון שלכם אם אתם מוזילים את המוצרים או השירות שלכם? מה יקרה לנקודת האיזון אם תחול עלייה בהוצאות הקבועות שלכם?
לכל ההשלכות הפיננסיות האלו אתם צריכים להתארגן ולדאוג מבעוד מועד, ככל שתהיו מוכנים יותר כך סיכויי השרידות שלכם יגדלו ואתם עשויים להגשים את חלומכם מבלי להפגע.
מבלי לשים לב, ביצעתם עבורכם בדיקת כדאיות לעסק שלכם! אני מציע לכם, להראות את הנתונים לגורם נוסף (יכול להיות בן או בת זוג או אדם שמבין בכך) בכדי לקבל חוות דעת אובייקטיבית.
אתם מוזמנים לעיין בפורמט לבדיקת כדאיות בקישור: http://www.clcl.co.il/gp.asp?gpid=31
10. הערכה אובייקטיבית / דעה שניה
לכם יש חיבור רגשי לעסק שלכם וקשה לכם לשפוט אותו באופן אובייקטיבי, לכן, בקשו דעה נוספת על הרעיון העסקי שלכם ועל כל הנתונים שאספתם, אתם יכולים לבקש דעה זו מבני המשפחה, מיועצים עסקיים, מחברים בעלי זיקה עסקית, רואי חשבון וכו'.
חשוב להציג את המודל העסקי בפני המשפחה הקרובה. חשוב מאוד שהמשפחה תדע לקראת מה אחד ממפרניסה עומדים, וזאת כדי לתת תמיכה ולמנוע מריבות שלעיתים קרובות צצות.
כעת, קחו את כל מה שכתבתם, בכל אחד מן השלבים, והרי לכם תוכנית עסקית מצויינת!
בהצלחה בעסקים!
שלומי כץ הינו בוגר תואר שני בכלכלה במגמת מימון ובנקאות. שלומי בעל ניסיון רב בייעוץ לעסקים קטנים, ניסיון זה נצבר במשך היותו סמנכ"ל עמותה לייעוץ עסקי וכן בשנים האחרונות בהן שלומי מנהל את "הכלכלן"- משרד בוטיק לניהול עסקים קטנים. שלומי משמש גם כמרצה לכלכלה במכללת רופין. www.clcl.co.il/ href="mailto:shlomi@clcl.co.ilshlomi@clcl.co.il">">shlomi@clcl.co.il